Tanken är att användaren av tjänsten ska få tips på aktiviteter, besöksmål och evenemang inom områden som den själv är intresserad av.
– De halländska kommunerna hjälper oss välja ut vilka tips som ska vara med, och det bidrar till att guiden är full av små guldkorn och hemliga favoriter, säger Lisa Söderholm, kommunikatör på Visit Halland.
Tjänsten finns på en hemsida, varför finns det ingen app?
– Vi vill minska tröskeln för användare och göra det så enkelt så möjligt. Man behöver inte ladda ned något och det krävs ingen registrering, säger Lisa Söderholm.
”Lätt att bli hemmablind”
Redan förra året fanns en prototyp av tjänsten.
– Men då testade vi den främst mot norrmän och danskar som befann sig i Halland. Nu har vi släppt den för bred publik, säger Lisa Söderholm.
Förbättringar har gjorts till den här sommaren, bland annat kring vägbeskrivningar.
Men framförallt finns det betydligt fler tips att ta del av och guiden kan ge förslag på besöksmål utifrån var användaren befinner sig. Lisa Söderholm tror att hallänningar kommer ha väl så god nytta av tjänsten som turister utifrån.
– Det är lätt att bli hemmablind och den största vinsten för exempelvis en Halmstadbo tror jag är att man får bättre koll på vad som finns i Falkenberg eller i Laholm. Där finns så mycket man inte tänker på eller inte vet om, säger Lisa Söderholm.