Vid tvåtiden natten mot måndagen väcktes 31-åriga Jennie Carlsson hemma i sin bostad i Varberg.
– Det lät som borrningar. Jag försökte somna om, men de återkom. Ljuden höll på någon minut, därefter blev det tyst innan de hördes igen. Det pågick säkert i minst en timme, säger hon.
Stålbalkar körs ner
Jennie Carlsson var inte ensam om att väckas mitt i natten. I en grupp på sociala medier har flera varbergsbor påpekat att deras sömn störts av ljuden från byggnadsplatsen.
Orsaken är den nya bron som byggs till Getterön. Projektet utgör den inledande fasen i bygget av Varbergstunneln. De närboende hade informerats om att bygget skulle äga rum, men ljudet visade sig nå betydligt längre än vad man först hade räknat med.
– Jättetråkigt och det beklagar vi naturligtvis. Det lät mer än vad vi trodde att det skulle göra, säger Katarina Yngvesson, kommunikationsansvarig för Varbergstunneln på Trafikverket.
De höga ljuden orsakas av så kallad spontning. En stödkonstruktion som behövs till bygget sätts på plats genom att stora stålbalkar slås ner i marken.
– Detta görs ofta innan man påbörjar stora byggen, säger Katarina Yngvesson.
Vill ej påverka tågtrafiken
Och det kommer fortsätta. De nattliga arbetena pågår under åtta dagar fördelat på två perioder. Först mellan 8 och 11 april och sen mellan 29 april och 2 maj.
Jennie Carlsson anser dock att det hade varit smartare om det gjordes på dagen.
– Det stör inte bara mig. Klart det blir ett irritationsmoment, säger hon.
Men det finns en förklaring till varför, menar Katarina Yngvesson.
– Vi vill inte stänga av tågtrafiken på dagen. Det är färre tåg som kör på natten och därför passar det bättre att göra det då, säger hon.
Den nya bron beräknas tas i drift sommaren 2020.