– Det är ett sätt att pusha kunderna att komma till skott och testa de nya apparna, säger Ulf Boberg, trafikingenjör på Halmstad kommun.
I takt med att mobiltelefonanvändandet ökar vill kommunen ha färre automater. Av cirka 150 automater har nu drygt 20 täckts över på prov.
– Halmstad har haft telefonparkering sedan 2005, och det har blivit en succé på senare år. Vi ser gärna att folk går över till det, säger Ulf Boberg.
”Slipper överpris”
Ulf Boberg menar att digital parkering gynnar både kommunen och kunden. Parkeringstiden går att förlänga eller förkorta, och betalningen avslutas när man inte vill parkera längre.
– Man slipper betala ett överpris. De flesta som är negativa till detta är de som ännu inte har testat och har förutfattade meningar, säger Ulf Boberg.
Oro bland äldre
Samtidigt berättar han att kommunen har fått samtal från anhöriga till äldre personer.
Vad händer med de som inte äger en mobiltelefon?
– Då får man hålla sig till de biljettautomater som finns. Men det går också att betala via sms eller talsvar, om man inte äger en smartphone.