Det var den 26 januari som E6 mellan Kungsbacka och Lindome fick stängas av under ett dygn. Detta skapade stora trafikstörningar längs med västkusten då motorvägen normalt sväljer tusentals person- och lastbilar under en dag. Trafiken fick istället ledas om på mindre småvägar.
Något hade gått snett vid gjutningen av en betongform och ett knakande ljud hade hörts från några stöttor.
Nya besked från Trafikverket
I mitten av februari meddelade Trafikverket att hela överdelen av ekodukten var tvungen att rivas av säkerhetsskäl.
Läs också: Hela överdelen av ekodukten måste rivas
En månad senare har ett omfattande analysarbete genomförts av Trafikverket och entreprenören för att ta reda på exakt vad som egentligen hände på byggarbetsplatsen den där januaridagen.
– Man hade inte tagit tillräckligt med hänsyn i beräkningarna till att överbyggnaden är välvd. Det ledde till att den blöta betongen gav en ovanligt stor horisontal last. Det betyder att när betongen är blöt trycks den inte bara neråt utan även framåt. Då blev det ett tryck på stöttorna som började vikas, säger Anna Johansson, kommunikatör på Trafikverket.
Hårdare kontroller
För att undvika att samma sak händer igen kommer man att ha hårdare krav.
– Trafikverket kommer att göra stickprover på entreprenörernas beräkningar. Entreprenörerna kommer även själva begära att en tredje part gör kontroller av de beräkningar som görs i samband med betonggjutning framöver, säger Anna Johansson.
Återupptas i april
Den som kör förbi byggarbetsplatsen nu ser att överdelen av ekodukten är nermonterad. Kvar står ett par större pelare.
Återuppbyggnaden av en ny överdel ska påbörjas i början av april. Hela ekodukten bedöms fortfarande bli klar i tid till juni 2018.
Kostnaden en försäkringsfråga
Den stora frågan är, vem kommer att bära kostnaden för att bron byggs upp igen?
För Trafikverkets del kommer produktionskostnaderna vara densamma som innan, det vill säga cirka 55-60 miljoner kronor inklusive miljö- och faunauppföljningsåtgärder. För entreprenörernas del är det desto mer oklart.
– Händelsen hanteras nu som ett försäkringsärende hos entreprenörerna. Kostnaderna kommer att regleras mellan parterna enligt deras gällande avtal, säger Anna Johansson.
Den totala kostnaden för projektet ligger på cirka 80 miljoner kronor.