Kopparbergs bryggeri omsätter ett par miljarder kronor årligen. Det är fler hundra gånger mer än vad det lilla kafferosteriet i Helsingborg hittills tjänat på sina kaffebönor, enligt senaste årsredovisningen.
Namntvisten har pågått i domstol sedan 2015.
Sofiero kafferosteri hade då tagit sitt namn baserat på att företaget grundades på Sofierogatan i Helsingborg. Kopparbergs äger sedan millennieskiftet ölmärket Sofiero och anläggningen Sofero bryggeri i Laholm.
Om kaffet smakar apa
Hur mycket förlorar ni som miljardföretag på att ett litet kafferosteri i Helsingborg använder samma namn?
– Ingenting alls hittills. Det viktigaste för oss är skydda våra varumärken för framtiden. Tänk dig 30-40 år fram i tiden och de gör ett kaffe som smakar apa och konsumenten kopplar den produkten till oss. Vi tycker det är helt fel att andra får utnyttja vårt rykte, säger Peter Bronsman, vd på Kopparbergs bryggeri.
Domstolen menar att förväxlingsrisken är ytterst liten mellan öl och kaffe.
Läs också: Bryggerijätten förlorar kampen mot litet kafferosteri
Men bryggeri-vd:n Peter Bronsman är övertygad om att kafferosteriet försökt rida på öltillverkarens rykte.
– Kaffe och öl serveras i samma typ av miljöer, säger Peter Bronsman.
”Ingen tanke på öl”
Men kafferosteriet har inte någon ambition att förknippas med ölmärket Sofiero, försäkrar vd:n Jonas Scherp.
– När vi satt på Sofierogatan i Helsingborg och kom på bolagsnamnet hade vi absolut ingen tanke på att det finns en öl som heter Sofiero. Vi är ett litet nystartat bolag som vill satsa på marknaden för premiumkaffe. Vi använder dessutom inte bolagsnamn som vårt varumärke, säger han.
Bryggerikoncernen har ännu inte tagit ställning till om de ska överklaga.