Hållplatser i Knäred och Veinge planeras att byggas om persontrafik ska bli verklighet på Markarydsbanan. Foto: SVT Grafik

Persontrafik på Markarydsbanan utreds i ny studie

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska Trafikverket tillsammans med Region Halland i en ny studie utreda förutsättningarna för att ”etablera en attraktiv, robust och tillförlitlig regiontågstrafik mellan Halmstad, Markaryd och Hässleholm”. När persontrafiken eventuellt kan bli verklighet på Markarydsbanan är dock fortfarande oklart.

Kontinuerlig persontrafik mellan Hässleholm, Markaryd och Halmstad har diskuterats länge. Men innan det kan bli aktuellt  måste Halmstad C anpassas och ett mötesspår måste anläggas på banan. Det menar Trafikverket som nu i en ny studie tillsammans med Region Halland ska utreda frågan.

Klar till hösten

Mycket angående persontrafikens vara eller icke vara hänger på om satsningen kommer med i Trafikverkets nationella plan för åren 2018-2029 som klubbas av regeringen nästa år. Vad som händer annars och hur projektet ska bekostas utan statlig finansiering är oklart.

Den nya studien ska vara klar till hösten, och sedan återstår att se om projektet kommer med i planen eller inte.

Vill bidra till utvecklingen

I februari hålls ett möte med Region Halland, Trafikverket och Halmstads, Laholms och Markaryds kommuner där utredningen ska diskuteras.

”Trafikverket ser positivt på att tågtrafiken har utvecklats i södra Sverige och vi önskar i möjligaste mån bidra till att den utvecklingen utvecklingen fortsätter. Att knyta samman Halland med södra Småland, Skåne och Blekinge via Markarydsbanan ger effekter i form av ökade möjligheter till studie- och arbetspendling, bättre kompetensförsörjning för näringslivet och regionförstoring”, skriver Håkan Wennerström, regional direktör på Trafikverkets region väst i en skrivelse till kommunerna och regionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.