Enligt ett pressmeddelande från Region Halland var det it-leverantören Inera AB som först rapporterade om utloggningsfelet.
Vad det handlar om är att personer som loggat ut ur e-tjänsterna, stängt webbläsaren och i vissa fall även startat om datorn, har blivit automatiskt inloggade när de gått in på 1177.se igen.
”Är oacceptabelt”
Därmed har andra personer haft möjlighet att ta del av personuppgifterna. Felet, som pågick mellan omkring den 5 januari och 27 januari, ska nu vara avhjälpt.
På Region Halland är man kritisk:
– Det här är oacceptabelt. Vi har ett stort ansvar att skydda våra invånares identiteter och personuppgifter. Och när det har med hälsa att göra är det extra viktigt. Vi ser väldigt allvarligt på det inträffade, säger Måns Arnrup, it-direktör på Region Halland.
”Gäller hela Sverige”
Hur många som har drabbats och antalet personuppgifter som har röjts är oklart – hur många invånare som delat dator och loggat in direkt efter varandra är enligt Region Halland ”inte möjligt att veta”.
Måns Arnrup bekräftar dock att hela Sverige är drabbat.
– Det här gäller hela Sverige, vi tar ansvar för Halland och våra halläningar. Inera AB är gemensam leverantör för regionerna, säger han.
Anders Nilsson är säkerhetschef på Region Halland:
– Säkerheten på våra digitala tjänster är ett högt prioriterat område inom Region Halland. Vi ser mycket allvarligt på incidenten och följer upp det inträffade med leverantören Inera, säger han i ett pressmeddelande.
Region Stockholm har kontakt med leverantören Inera.
– Hur eventuell påverkan ser ut i vårt län vet vi inte just nu, säger Erik Berglund, pressansvarig, Region Stockholm.
För nästan exakt ett år sedan avslöjade tidningen Computer Sweden en annan säkerhetsläcka hos 1177 Vårdguiden. Då handlade det om att 2,7 miljoner inspelade telefonsamtal från Vårdguiden 1177 låg öppet tillgängliga på internet.
SVT Nyheter söker Inera AB:s kommunikationschef och Datainspektionen.