För att Markarydsbanan ska bli attraktiv för pendlare menar alliansen att tågen måste gå en gång i timmen. Men Socialdemokraterna vill börja med trafik varannan timme och på så sätt få tågen att rulla redan 2021.
– Trots att de i utredningen ser att det går att starta varannantimmes trafik i december 2021 väljer de att skjuta på det till 2023. Det förvånar oss väldigt mycket, säger regionrådet Per Stané Persson (S).
Krävs åtgärder
För att trafiken ska komma igång lyfter den styrande alliansen fram vissa åtgärder som måste göras. Exempelvis att öka kapaciteten på Halmstad central, få till ett mötsespår i Knäred, och stationer i Veinge och Knäred. Att dra igång tidigare än 2023 med glesare tågtrafik tror alliansen kan innebära provisoriska lösningar som gör projektet dyrare.
I klippet ovan kan du höra vad regionrådet Per Stané Persson (S) har att säga om det. Oppositionsrådet i Laholm, Kjell Henriksson (S), förklarar även varför han tycker det är viktigt att få igång trafiken så snart som möjligt.