I anslutning till bron ska en ny väg byggas – intill Alets naturreservat. Hur ser kommunen på risken att påverka området med höga naturvärden? Se i klippet.
Teknik- och fastighetsnämnden har nu beslutat vilken typ av bro som ska byggas på platsen. Under åren har tunnel, fast bro och öppningsbar bro diskuterats som alternativ.
Det blir det billigaste alternativt, en fast bro.
– Vi har en budget för hela det här projektet på en halv miljard, då pratar vi om anslutande vägar också, säger Stefan Pålsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Planen är att bron ska vara höjd och att motorbåtar ska kunna passera därunder. Segelbåtar får dock stanna på andra sidan.
– Det öppningsbara alternativet skulle bli tre gånger dyrare ungefär, det känns inte motiverat. Vi vill göra andra satsningar för att angöra längre ner, säger han.
”Inte vilken bro som helst”
Johan Rex som är projektansvarig i kommunen säger att förhoppningen är att bron ska bli unik, och ses som ett landmärke för Halmstad.
– Det är väldigt viktigt att det inte blir som vilken bro som helst. Vi behöver gestalta den på ett fint sätt så att det blir något vi är stolta över i Halmstad, säger han.
Innan beslutet är definitivt ska fullmäktige ta ställning till frågan.