Det är lättare för stora delar av kommunbefolkningen att ta sig till handelsområden utanför stadskärnan, det är forskaren Johan Anselmssons grundanalys.
Inte minst eftersom de flesta inte bor i centrum utan måste ta bilen när något ska inhandlas.
– Vi måste börja med att öka tillgängligheten till stadskärnorna, säger Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi på Lunds universitet.
I klippet berättar Anselmsson om vad han tror kan ge livet i stadskärnorna nytt hopp.
Centrumhandlens utveckling 2021-2022
Omsättningsökning, riket, större städer och Halmstad:
Riket: ➚ 15 %
Större stad: ➚ 11 %
Halmstad: ➚ 6 %
(Halmstad ingår tillsammans med 23 andra jämförbara städer i kategorin ”Större stad”)
Omsättningsförändring i Hallands övriga stadskärnor
Falkenberg: ➚ 9 %
Varberg: ➚ 8 %
Kungsbacka: ➚ 6 %
(Samtliga ingår i kategorin ”Medelstor stad” där genomsnittsökningen var 7 % mellan 2021 och 2022)
*Ingen data för Laholm och Hylte.
Källa: Cityindex 2023, HUI Research och Fastighetsägarna GFR.