Äldre i Sverige som har minst två hemtjänstbesök om dagen tar i snitt emot 15 olika anställda från hemtjänsten på två veckor. Samma siffra för Hallands län är 15,5. Det visar ny statistik från Kommun- och landstingsdatabasen, Kolada, som sammanställts av Nyhetsbyrån Siren.
Antal olika personer
I Halland har de äldre i Kungsbacka kommun i genomsnitt besök av 19 olika personer från hemtjänsten under två veckor, vilken är flest i länet. Men det skiljer sig stort mellan de olika kommunerna i Halland. I Laholm får de äldre i genomsnitt besök av 12 olika personer under två veckor, vilket är lägst antal i länet.
Personalbrist är en orsak
Ann-Helen Svensson, verksamhetschef för hemtjänsten i Kungsbacka kommun, säger att ett datasystem kan vara en förklaring till att statistiken visar att de äldre i Kungsbacka får besök av fler olika personer från hemtjänsten än äldre i de andra halländska kommunerna.
– En anledning kan vara att vi sedan ett år tillbaka tar ut all vår statistik från ett system som vi har, och då blir den väldigt exakt. Men jag kan inte svara på om andra kommuner också gör det. När vi tidigare plockade ut den manuellt så hade vi en högre kontinuitet än vad vi har nu, så det kan vara en anledning, säger hon.
Samtidigt medger hon att kontinuiteten är låg i Kungsbacka kommun.
– En anledning är att vi har svårt att rekrytera folk. Personalen får jobba i olika hemtjänstgrupper och det blir mycket personer i omlopp, säger hon.
Är det rimligt att få besök av 19 olika personer från hemtjänsten under två veckor?
– Om man inte har väldigt stora insatser så kanske det inte är rimligt med så många människor, säger Ann-Helen Svensson.
Viktigt med dokumentationen
Vilka nackdelar ser du med så mycket personal?
– Det behöver inte vara en nackdel om man har en god dokumentation och alla vet vad de ska göra. Men har man många medarbetare som inte har koll på sitt uppdrag och kunden själv får informera om vilka uppdrag som ska göras, så kan det vara ett bekymmer. Men det är verkligen inget som jag generellt hör, säger Ann-Helen Svensson.
Vad gör ni för att minska antalet olika personal?
– Enhetscheferna jobbar varje dag med att försöka hålla nere antalet medarbetare runt varje kund, men det är personalbristen som är den stora boven först och främst.
Vad gör ni för att lösa den?
– Vi jobbar med rekryteringsmässor, olika rekryteringsuppdrag där chefer och medarbetare är ute i olika verksamheter och vi försöker med reklam. Vi gör allt som jag tror att samtliga kommuner och regioner jobbar med för att hitta vård- och omsorgspersonal.
En tuff framtid
Ann-Helen Svensson säger att det är svårt att rekrytera personal och hon tror att det kommer vara tufft även i framtiden.
– Jag tror att det kommer bli svårare och svårare för oss faktiskt. Vi behöver mer människor som utbildar sig inom vårdyrket.
Så många olika personer från hemtjänsten får en brukare besök av under två veckor
Laholm: 12
Falkenberg:15
Hylte:15
Halmstad: 16
Varberg: 16
Kungsbacka: 19