– Vi upptäckte detta i morse och det gick helt enkelt inte att ignorera. Så för att säkra allas säkerhet valde vi att utrymma både stationen och byggnationen av tunneln som ligger i närheten av stationen, säger Mathias Wärja.
”Sprickor från golv till tak”
Enligt honom ska sprickorna gå från golv till tak och det finns teorier om att det är de geotekniska förutsättningarna under stationen som ligger till
grund för sprickbildningen, som Hallands nyheter var första med att rapportera om under torsdagen.
– Det är för tidigt att spekulera i varför, men troligtvis har det att göra med hur marken under stationen ser ut för även om vi testar så mycket vi bara kan innan vi sätter igång ett sådant här bygge så är det svårt att testa exakt allt, säger han och syftar till byggandet av Varbergstunneln.
Utrymt station och tunnelbygget
Det är än så länge bara stationen och bygget av tunneln närmst stationen som utryms. Resten av byggnationen fortsätter som vanligt.
– Stationen är avstängd tills vidare, till vi vet mer om det här och eventuellt kan stabilisera byggnaden, säger Mathias Wärja.