Det pågår en huggsexa om varumärket dunderhonung för olika typer av produkter som livsmedel, kosttillskott och sprit. Nu höjer Bamse, världens starkaste björn, rösten mot intrånget. Foto: Egmond Publishing

Striden om Dunderhonung

Uppdaterad
Publicerad

Det pågår en huggsexa om varumärket Dunderhonung för olika typer av produkter som livsmedel, kosttillskott och sprit. Nu höjer Bamse, världens starkaste björn, rösten mot intrånget. 

– Vi ser det som ett påhopp. Vi har upphovsrätten till allt i Bamses universum, säger Ola Andréasson, vd Bamseförlaget.

Biodlaren Christer Ledel från Halmstad inledde striden om namnet Dunderhonung då han köpte rätten att använda ordmärket för livsmedel. Han mötte med Bamseförlaget för att diskutera ett samarbete.  

– Vi var inte intresserade av det. Man säljer inte dunderhonung, säger Ola Andréasson vd Bamseförlaget. 

Biodlaren från Halmstad gick trots det vidare med sina planer och började använda varumärket på sin honung. Han hade köpt rätten av en man som hette Enar Andersson som haft det sedan 1984. Egmont Publishing protesterade i tysthet. 

Kosttillskott

Nu har en Stockholmsbaserad gymgrossist registrerat namnet inom klassen kosttillskott. Företaget tänker sälja kosttillskott i pulverform.

– Gymgrossisten tog kontakt med mig och frågade om jag ville sälja varumärket. Allt är väl till salu men de ville bara betala en spottstyvel. Sedan lämnade de in en ansökan och fick igenom registreringen ändå hos Patent- och registreringsverket, säger Christer Ledel. 

Biodlaren Christer Ledel protesterade eftersom han tycker kosttillskott och honung är liknande varor. Patent- och registreringsverket gav Christer Ledel avslag och menade att produkterna är av olika typ. 

– Jag tycker det är helt fel. Jag har bra argument. Verket har bedömt att jag säljer en helt annan vara, säger Ledel.

Bamse tar striden 

Samtidigt har Bamses företrädare fått höra om gymgrossisten och planerna på att börja sälja kosttillskott. Något som inte uppskattas. Ola Andréasson som är son till Bamses grundare tänker inte låta gymgrossisten slippa undan så lätt. 

– Vi ser det som ett påhopp. Vi har låtit vår marknadsjurist inleda ett arbete med ärendet för att se vad vi kan vidta för åtgärder. Dunderhonung är ju ett inarbetat och etablerat namn. Vi har skyddat våra namn i en mängd olika varuklasser men det är svårt att tänka på allt. Kosttillskott var en klass vi inte hade tänkt på. Vi äger trots allt upphovsrättigheterna till allt i Bamses universum, säger Ola Andréasson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.