• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Per Corshammar är en av hjärnorna bakom planen på snabbtåg som trafikerar i 400 kilometer i timmen – uppe i luften. Foto: SVT/Privat

Svalt halländskt intresse för tågbana i luften

Uppdaterad
Publicerad

Ett snabbtåg på pelare i luften mellan Oslo och Köpenhamn – via Halland. Det kan bli verklighet om tillräckligt många berörda kommuner hakar på idén. Men intresset från de halländska kommunerna är svalt.

Det är järnvägsexperten Per Corshammar som tillsammans med Bo Larsson, teknisk doktor och docent i stadsbyggnad, som står bakom projektet. Tanken är att erbjuda ett snabbt och miljövänligt alternativ till flyget och underlätta pendling mellan städerna.

– På det här sättet kan vi bättre matcha arbetsmarknad och personal. Städerna där tågen stannar skulle också bli högintressanta marknader som drar till sig pengar, säger Per Corshammar.

Inspiration till den här typen av tågbanor – höghastighetsbanor på broar – har Per Corshammar och Bo Larsson hämtat från Asien, där järnvägar ofta byggs på det viset. Foto: Privat

I Halland skulle tåget stanna i Halmstad. Banan skulle byggas ovanför Hallandsåstunneln, då höghastighetståg klarar av den lutning som krävs för att köra över åsen. Det är en av fördelarna med att bygga banan på pelare, menar Per Corshammar.

– Vi kommer heller inte i konflikt med jordbruk och djurliv, säger han.

Minst fyra kommuner

Projektledarna höll ett möte i Göteborg i början av mars, dit folk från alla kommuner mellan Oslo och Köpenhamn var inbjudna. Deras intresse är avgörande för projektet – minst fyra kommuner varav två i Sverige måste vara med på noterna för att bygget ska bli av.

Projektet finansieras med EU-fonder. Därtill kan kommunerna enligt Per Corshammar låna pengar, som sedan betalas tillbaka med banavgiften. Han är förvånad över det svala intresset från kommunerna. Från Hallands län var Varbergs kommun den enda som närvarade vid mötet i mars.

Varbergs kommun är dock inte intresserade av att vara med i finansieringen.

– Vi har fullt sjå med att få till dubbelspår i Varberg, säger kommunalråd Ann-Charlotte Stenkil (M).

– Det är spännande att veta hur de tänker. Därför var vi med på mötet. Men vi kommer att svara nej på förfrågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.