I Kungsbacka kommun drivs projektet Team för att kunna fånga upp särskilt begåvade elever. Totalt är det fem procent av eleverna i Sveriges skolor som är särskilt begåvade och de behöver ofta andra utmaningar än klasskamraterna för att inte tröttna, och i värsta fall hoppa av skolan.
– Det är oerhört viktigt att vi hjälper dem. Vi tappar en enorm resurs eftersom de här barnen och ungdomarna kan vara framtidens nobelpristagare, säger Robert Johansson, förstelärare i Kungsbacka kommun.
Han är en av tre som ingår i det team som reser runt till olika skolor i kommunen. De åker dit efter att skolorna tror sig ha identifierat en särbegåvad elev.
– Jag försöker prata deras språk och ta reda på vad de är intresserade av. Det kan vara alla möjliga ämnen, som historia, filosofi eller matematik. Vi har några lektioner med eleverna men försöker samtidigt prata med lärarna på skolan, berättar Robert Johansson.
Målsättningen är att successivt fasa över utmaningen till skolorna själva som på egen hand ska kunna stötta eleverna. Genom det ska deras skolgång kännas mer positiv och meningsfull.
Projektet med teamet ska utvärderas och revideras hösten 2020.
I klippet ovan hör du Robert Johansson förklara varför projektet är nödvändigt.