I klippet ovan berättar Malin Karlson Gerdle om hur det drabbar henne och kommunen ger svar på hur man ska agera och vad de kan vidta för åtgärder.
I juni etablerade sig det första elsparkcykelföretaget i Halmstad. Nu finns det tre företag som tillåts ha 300 elsparkcyklar var, enligt avsiktsförklaringen med kommunen.
Uppmanar kunder till bra parkering
Företaget Tier etablerade sig i Halmstad förra veckan och menar att de dagligen får rapporter från olika platser i landet om att kunder beter sig illa med elsparkcyklarna. Får de rapporter om en felparkerad sparkcykel kan de med hjälp av personal på plats flytta på den, något som ska göras så snabbt som möjligt, enligt företaget.
För att få kunderna att parkera rätt uppmanar de till att tänka på framkomligheten och att parkera lämpligt i företagets app som används innan turen påbörjas.
– Det är såklart jättetråkigt att det inte alltid följs. Detta är ett arbete som kommer fortgå och det vi kan göra idag är att uppmana kunderna att parkera rätt och ta hänsyn till sina medtrafikanter, säger Lukas Samuelsson, nordenchef på Tier.
Varför finns det inte parkeringar? Varför vill Halmstad kommun ha elsparkcyklar och vad kan kommunen kräva av företagen? Här ger Shadab Amoor, trafikmiljöingenjör på Halmstad kommun svar.