I fredags stoppade trafikpolisen i Helsingborg en lastbil med drygt ett ton fläskkött.
– Jag stoppade lastbilen eftersom att den var överlastad. Inne i lastutrymmet var det lika varmt som utomhus. Kylaggregatet var inte igång och det var alldeles klistrigt på golvet, säger motorcykelpolis Christer Hansson.
Över ett ton fläskkött
I lastbilen stod två stora plastlådor fulla med fläskkött och även om kylaggregatet hade fungerat fanns ett stort hål i lastbilen som släppte in luft. Det är ett livsmedelsföretag i Helsingborg som ansvarar för transporten. Det fick besök av miljöförvaltningen i Helsingborg samma dag, något branschtidningen Proffs var först med att berätta.
– Jag kan bekräfta att det var 1,5 ton fläskkött som nu har destruerats och att lastutrymmet var inte kylt, säger miljöinspektör Christer Weber till SVT Nyheter.
Salladskyckling stod utanför frysen
Vid inspektionen upptäcktes också fler brister. Bland annat stod sex pallar med salladskyckling, som kräver frysförvaring, öppet i lagerlokalen. På torsdag kommer miljöförvaltningen att göra ett återbesök.
– Har företaget inte åtgärdat bristerna överväger vi att anmäla dem för brott mot livsmedelslagen och vidta åtgärder för att verksamheten upphör, säger Jens Gille, tillförordnad förvaltningschef på miljöförvaltningen i Helsingborg.
Ägaren till livsmedelsföretaget säger att samtliga brister kommer att åtgärdas.
– Kylanläggningen i lastbilen råkade helt enkelt lägga av. Det kan hända vilken bil som helst och den är nu på lagning, säger hen.
Enligt Jens Gille på miljöförvaltningen har kötthanteringen inte inneburit någon risk för konsumenter.
– Hade det funnits en omedelbar risk för allmänheten hade vi stoppat verksamheten direkt, säger han.
Bristerna är åtgärdade
Miljöförvaltningen gjorde på torsdagen ett nytt besök hos livsmedelsföretaget. Då konstaterades att samtliga de brister som pekats ut i lagret av miljöinspektörerna nu har åtgärdats.
– Den bil som köttet påträffades i har dessutom tagits ur drift, säger Jens Gille.
Någon polisanmälan är inte aktuell.
– Det går inte att säkerställa aytt temperaturen i lastbilen var så hög att det hade varit skadligt, säger Jens Gille.