Foto: TT

150-årig nyhetsförmedlare blickar framåt

Publicerad

I ett och ett halvt sekel har den varit navet för nordvästskåningars kontakter med så väl närområdet som omvärlden. Trots turbulensen i tidningsvärlden tror Helsingborgs dagblads chefredaktör på minst lika många år till för jubilaren.

Den 22 oktober 1867 kunde tidningsläsare för första gången bläddra i det som i dag är Helsingborgs Dagblad. 150 år senare är tidningen den största i sitt slag utanför storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Jubileet har i dagarna firats stort med seminarier, utställningar och konserter.

– Det känns häftigt och roligt. Högtidligt. Vi är ett gammalt och anrikt företag, och tycker själva att det vi gör är väldigt viktigt, säger Jonas Kanje, chefredaktör.

Chefredaktör Jonas Kanje ser just på framtiden, och tror att tidningen har minst 150 ytterligare år framför sig. Foto: Jonas Kanje

Mycket är sig likt

Under söndagen passar man på att låta tidningens allra första upplaga gå i nytryck. Jonas Kanje menar att 150 år kan tyckas längesedan, men att tidningarnas innehåll inte skiljer sig så mycket åt som man kan tro.

– I stora drag var tidningen även då en blandning av lokala nyheter, utrikesmaterial och opinionsbildning, Precis som nu. Och så annonser förstås, bland annat för giktvadd.

Det började som Helsingborgs tidning, år 1867. Jubileet till ära trycks premiärnumret upp på nytt. Foto: Jonas Kanje

Ser ljust på framtiden

Men även om mycket är sig likt har det knappast undgått någon att tidningsvärlden genomgått dramatiska förändringar de senaste åren. Över hela världen kämpar traditionella mediahus för sin överlevnad.

Men de som i dag rattar den 150-åriga tidningsskutan i Helsingborg menar att det börjat klarna vid horisonten.

– Visst har det varit kris under många år, men nu börjar vi se små ljuspunkter. Vi har många nya digitala prenumeranter, och ekonomin ser bättre ut. Så vi går in i 150 nya år med stor tillförsikt, säger Jonas Kanje.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.