Trafikverket vill halvera antalet dödsolyckor på järnvägsnätet. Förhoppningen att antalet dödsolyckor ska minska från 110 år 2010, till 55 år 2020. Det görs genom en satsning på stängsel och övervakningskameror.
Men det går inte att sätta stängsel överallt.
– Därför testar vi nu dessa äggkartongsliknande gummipaneler som man lägger ut som en matta kring de områden som folk ofta genar över. Det är meningen att de ska vara avskräckande att både gå på och se på, säger Kenneth Svensson, projektledare på Trafikverket.
Tunnelmynningarna på station Triangeln i Malmö och området vid Ramlösa station är två områden som Kenneth Svensson pekar ut som speciellt besvärliga i Skåne.
– Vid Ramlösa station har folk använt spårområdet som någon sorts genväg. Vad jag vet har ännu ingen omkommit. Men det vet ju alla att det är fullständigt livsfarligt att vistas där.
Fem platser i landet
Trafikverket testar nu detta på fem platser i Sverige. Först ut är tågtunneln i centrala Hudiksvall där Trafikverket redan monterat materialet. De övriga platserna är Gävle rangerbangård och Sävenäs rangerbangård. Varje plats testas i tre månader, därefter görs en utvärdering.
– Tunnelmynningarna vid Triangeln är också partier som folk olagligt vistas på. Nu ska det bli ändring på detta, säger Kenneth Svensson.
Aldrig testats i nordiska klimat
Gummibeläggningen har aldrig testats tidigare så här långt norrut och man är mycket spända på hur det ska uppföra sig i en kall och snöig miljö.
– Tester i bland annat Belgien har visat att man minskat obehöriga ifrån att gå i spåren med 98 procent med hjälp av dessa gummipaneler och nu har man lagt det vid 70 järnvägsövergångar, säger Kenneth Svensson.
I Malmö beräknas gummimattorna vara på plats strax efter jul och i Ramlösa några veckor därefter.