Sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka har man monterat upp AI-kameror bakom framrutan i sopbilarna i Helsingborg. Kamerorna upptäcker bland annat hål i vägarna och trafikskyltar som saknas.
– Vi har också jobbat för att kunna se om gatan blivit sopad, om det ligger vatten eller snö på vägbanan och om vegetationen växer ut över trottoaren, säger Andréas Hall, utvecklingsingenjör på Helsingborg stad.
Förkortat kartläggningstiden
Genom att kombinera AI-tekniken med den dagliga sophämtningen har kartläggningen av stadens vägnät kortats betydligt – från nästan ett år till två veckor.
– I det här fallet uppdateras informationen kontinuerligt och är som äldst 14 dagar. Tidigare kunde den vara upp till fem år gammal, säger Andréas Hall.
Bara i Helsingborg finns det drygt 60 mil väg och hälften så mycket cykelväg som kan komma att bli näst på tur.
– Vi måste titta på hur samma teknik kan användas på andra sätt. Om vi tittar på cykelvägnätet har vi cirka 30 mil cykelvägar och det är en svårighet att komma ut på dem.
Även minskat kostnaden
Sett utifrån ett ekonomiskt perspektiv har även staden kunnat minska kostnaderna för kartläggningen med närmare 80 procent.
– Vi har gjort en upphandling för 700 000 kronor. En traditionell inventering som bara tittar på gatubeläggningens status kostar mellan 1,5 till tre miljoner kronor, säger Andréas Hall.
AI-tekniken ska nu testas på flera håll i Sverige.