I augusti 2018 hade ungefär 150 patienter väntat längre än 365 dagar på att behandlas – men i samma månad 2019 var siffran över 350 patienter.
Detta beror bland annat på att man tvingats stänga operationssalar, vilket i sin tur är på grund av personalbrist.
– Det är helt oacceptabelt att behöva vänta mer än ett år, säger Harald Roos, sjukhuschef på Helsingborgs lasarett. En del av dessa är förmodligen felregistrerade eller kan ha helt andra orsaker till att operation inte blivit av. I slutet av september ska alla patienter som väntat över året ha kontaktats, saknar man fortfarande operation ska vi göra allt för att åtgärda det.
Andra anledningar som listas i rapporten är ett fortsatt högt inflöde av patienter under sommarmånaderna samtidigt som Ängelholms operationsenhet haft stängt under sju veckor med anledning av ett ventilationsbyte.
Klarar inte vårdgarantin
Enligt vårdgarantin har alla patienter som blivit remitterade till en specialistmottagning lagstadgad rätt att få ett besök hos den aktuella mottagningen inom 90 dagar. På Helsingborgs lasarett uppfylls detta bara i 71,7 procent av fallen.
Sämst lever man upp till kraven hos lungsjukvården, ortopedin, ögonsjukvården samt öron-näsa-halsmottagningen.
Efter ett specialistbesök med beslut om behandling, till exempel genom en operation, ska patienten få en tid till detta inom 90 dagar. Men det får bara 47,1 procent av patienterna i Helsingborg, en försämring jämfört med förra året då siffran var 50 procent.
– Det är alldeles för låga siffror, säger Harald Roos. Det behövs ett intensivt arbete för att komma över den puckel som uppstått efter sommaren.
I rapporten konstateras också att problemet drabbar de svårast sjuka patienterna värst.
Åtgärder under hösten
För att vända trenden och minska köerna har en lång rad åtgärder påbörjats. Exempelvis att öppna fler operationssalar i Ängelholm och genomföra fler operationer varje dag.
– Alla åtgärder som går är insatta, jag kan utlova förbättring direkt under hösten, säger Harald Roos.
Vårdgarantin
Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet som innebär att den som söker vård få det inom en viss tid.
Samma dag som man söker vård för ett hälsoproblem ska man få kontakt med primärvården, antingen genom telefon eller fysiskt besök.
Inom tre dagar har man rätt att få en medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal.
Om den vårdsökande får en remiss till specialistvården ska man få tid till ett besök inom 90 dagar.
Beslutas det sen att patienten behöver behandling, exempelvis en operation, ska denna kunna påbörjas inom 90 dagar.