Att spring över spåren för att hinna med tåget blir vanligare och vanligare i Ängelholm. Göran Holmberg från Trafikverket berättar om den livsfarliga spårspringningen som förekommer i Ängelholm.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att spring över spåren för att hinna med tåget blir vanligare och vanligare i Ängelholm. Göran Holmberg från Trafikverket berättar om den livsfarliga spårspringningen som förekommer i Ängelholm. Foto: Cecilia Jönsson Silfversparre/SVT

Mer spårspring i Ängelholm: ”Med livet som insats”

Publicerad

Tågsträckan Ängelholm-Helsingborg ska få nytt dubbelspår. Just nu läggs ny räls i Ängelholm – det har lett till att allt fler väljer att springa över rälsen för att komma till tåget. Ett livsfarligt val, enligt Trafikverket.

Arbetet med det nya dubbelspåret har ändrat på saker och ting på järnvägsstationen i Ängelholm. En ny övergång över spåren, med hiss och trappor, har byggts vid sidan av stationen och den gamla bomförsedda övergången på marken är borta.

Tillsammans med att tågen tillfälligt stannar längre ner på perrongen har det fått ett ökat antal resenärer att välja att springa över spåren till sina tåg.

14 timmars förseningar

Det tror Göran Holmberg från Trafikverket som också betonar att det är ett farligt val.

– Det är med livet som insats. Det har förekommit både skador och dödsfall på andra håll i Skåne. Tågen kommer oerhört fort och ganska tyst. Inne på stationen kan passerande tåg hålla en 70-80 kilometer i timmen. Det är någonstans kring en 25 meter per sekund.

Hittills i år har 18 tågspring noterats i Ängelholm. Enligt Trafikverket finns troligen ett stort mörkertal, men det är ändå fler än tidigare år, enligt statistiken. Och det är ett beteende som får konsekvenser för tågtrafiken.

– 45 tåg har påverkats på så sätt att de får stå stilla medan spåren kontrolleras. Och det har lett till 14 timmars förseningar i området, säger Göran Holmberg.

Dubbelspåret klart 2024

Det nya dubbelspåret ska vara på plats år 2024, men inom kort är det nya perrongskyddet färdigt och tågen stannar åter på sina normala platser.

SVT har pratat med ängelholmare om spårspringningen.

– Det är jävligt dumt med höga risker, säger Morgan Abraham.

Se mer i klippet ovan.

Spårspring i Skåne

Hittills i år har 880 spårspring noterats i hela Skåne. Det har påverkat 4 225 tåg och lett till 1 360 timmars förseningar i tågtrafiken. Det är mer än tidigare år.

I Nordvästskåne ser det i övrigt ut så här på stationerna:

Mörarp: 4 spårspring, 1 timmes tågförsening.

Helsingborg/Ramlösa: 62 spårspring, 78 timmars tågförsening.

Landskrona: 26 spårspring, 22 timmars tågförsening.

Billeberga, Teckomatorp, Tågarp, Vallåkra, Gantofta: 21 spårspring, 7 timmars tågförsening.

Kågeröd, Svalöv, Billesholm: 17 spårspring, 24 timmars tågförsening.

Ödåkra, Maria station: 13 fall av spårspring, 15 timmars tågförsening.

Båstad: 3 spårspring, 1 timmes tågförsening.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.