Omorganisationen grundar sig på ett politiskt beslut 2019 om att specialambulanser inte längre skulle upphandlas utan bedrivas i egen regi.
– Vi har pratat med intensivvårdsenheterna under januari om hur detta skulle lösas. Vi har också haft dialog med sjukhuscheferna och förankrat vår lösning. Vi har inte fått någon signal om annat än samsyn, säger Lars Kristensson vars avdelning medicinsk service hållit i omorganisationen.
Han har en helt annan bild än kritikerna av den nya organisationen.
– Vi hade inte föreslagit den här lösningen om den inte var patientsäker.
Nya bättre än gamla
Han tycker att den nya ambulansorganisationen är bättre än den gamla.
– Nu kommer vi att ha 13 ambulanser som kan köra iva-patienter och där man bland annat kan ge respiratorstöd. Och ytterligare tre stora ambulanser som kan köra speciella transporter med tung utrustning, till exempel en Ecmo som är en konstgjord lunga.
Lars Kristensson säger också att bemanningen i princip inte är förändrad.
– Det kommer att finnas specialistsjuksköterskor också i de nya ambulanserna. Men det är och har alltid varit ansvarig sjukvårdschefs sak att bedöma om det behövs ytterligare, specialutbildad, personal i ambulanserna.
Kunde gjort riskanalys tidigare
Den riskanalys som en stor grupp sjukvårdsansvariga deltagit i blev klar med två veckor kvar till övergången.
Varför gjorde ni inte själva en risk- och konsekvensanalys tidigare?
– Vi kunde ha gjort det tidigare. Men vi var pressade av pandemin som ökade behovet av ambulanser, säger Lars Kristensson.
Har du informerat politikerna under arbetet med omorganisationen?
– Jag har redovisat för de som frågat. I övrigt vill jag inte kommentera deras synpunkter.