Klippanvägen, som idag slutar i en rondell vid Östergatan, ska förlängas för att hålla biltrafik till exempelvis stranden och tågstationen utanför Ängelholms mest centrala stadskärna. Men för att detta ska bli verklighet behöver den omdiskuterade gång- och cykelbron Pyttebron över Rönneå rivas och ersättas med en större bro, för både bil-, cykel- och gångtrafik.
Nu står det klart att arkitekter kommer kunna tävla om att få utforma den nya bron.
– Den nya bron är en viktig del i stadens framtida trafikförsörjning, skriver Robin Holmberg (M), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.
– Samtidigt är den också en möjlighet att skapa något nytt att vara stolt över.
Exakt hur tävlingen ska utformas och hur juryn som ska välja ut det vinnande bidraget kommer se ut, blir dock troligen inte klart förrän i början på 2021.
Folkomröstning sa Nej
Turerna med Pytteleden har varit många genom åren. 2011 kallades ängelholmarna till valurnorna för att folkomrösta om områdets framtid. Förslaget om att riva Pyttebron för att förlänga Klippanvägen med en ny bro röstades ned men valdeltagandet var lågt och det politiska styret valde att ändå gå vidare med planerna.
Förra året klubbade kommunfullmäktige att leden blir verklighet.
En detaljplan för området väntas vara klar att rösta om i kommunfullmäktige tidigast hösten 2021. Först efter det kan arbetet med ombyggnationen börja.