Vivian Maiers fotografiska livsgärning såldes på en auktion i Chicago 2007. Men då visste ännu ingen vad som dolde sig i lådorna.
Nu visas en del av den ännu växande bildskatten på Dunkers kulturhus i Helsingborg.
– Dom är tagna i ögoblicket, sen försvinner dom. Dom är tydliga, dom är skickliga, dom är nårgångna, dom är vågade. Dom berättar en historia, säger AnnCatrin Gummesson, utställningsproducent på Dunkers kulturhus i Helsingborg som ställer ut Vivian Maiers bilder från och med lördag till den 22 maj.
Barnsköterska
Tusentals negativ och oframkallade filmrullar ropades in på en förrådsauktion av hobbyhistorikern John Maloof.
Han försökte efterforska vem kvinnan som tagit bilderna var, men först när han hittade hennes dödsruna i tidningen 2009 kunde pusslet börja läggas.
Vivian Maier, född i New York 1926, arbetade som barnsköterska hela sitt liv – men kameran var hennes ständiga följeslagare.
– Den fanns alltid där, som ett halsband nästan, som ett smycke, som en del av henne själv. Och hon var ute på gatorna och fotograferade, timme efter timme, berättar AnnCatrin Gummesson.
Gatufotograf
Som gatufotograf skildrar Vivian Maier efterkrigstidens USA. Fattiga och rika, barn och gamla. Ögonblick och reflektioner.
Och sig själv genom en rad självporträtt.
Berättelsen kring upptäckten av Vivian Maier och hennes verk har förstås bidragit till uppmärksamheten kring hennes bilder.
Men hon var också en skicklig fotograf.
– Sättet hon ramar in, sättet hon går nära människorna hon fotograferar. Friheten när hon fotograferar. Hon var inte intresserad av teknik, bara bilderna i sig själva – eller mer precist gesten att fotografera. Hon var långt före sin tid, men hon visste nog att det hon gjorde vara bra, säger curatorn Anne Morin från diCroma Photography i Madrid som valt bilderna till utställningen.