När semestrarna är igång och vädret inte alltid är badvarmt är det många som söker sig inomhus. Då kan trycket på köpcentrum bli högt, och även om butikerna följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten kan det behövas ett större ansvarstagande – av kunderna.
– Det är olyckligt om kunder känner att de inte är trygga här. Vi har gjort flera åtgärder och det handlar väldigt mycket om det egna ansvaret hos konsumenter. Det finns kunder som inte tar den hänsynen, säger Nilkas Blonér som är centrumchef på Väla.
I klippet ovan ser du Välas åtgärder och hör om kundernas tankar om trängseln.
På Väla har de infört ett indikeringssystem vid ingångarna där färgade skyltar signalerar besöksläget. För att kunder ska kunna avgöra om de vill gå in på köpcentret eller inte. Det är en av flera åtgärder som Niklas Blonér har gjort för att stävja trängseln i butikerna.
Inga nya riktlinjer
1 juli infördes en ny lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen, för att förhindra spridning av corona. Den lagen innefattar inte butiker, som istället fortfarande arbetar efter Folkhälsomyndighetens allmänna råd.
– Det hade nog inte varit problematiskt att inkludera handelssektorn i lagen. Det hade vi välkomnat. Vi utesluter inte behov av lagstiftning om situationen skulle förvärras, men i dagsläget har vi en dialog med de butiker där vi märker att de allmänna råden inte efterföljs, säger Fritjof Carlsson Brandt, pressekreterare på fackförbundet Handels.