Försäljning av blommor inne i butiken ligger i nivå med tidigare år, men ökningen av buden är exceptionell. För floristen Nils Jungbeck, ägare av Stinas blommor i Helsingborg, handlar det om en tredubbling.
– Buden går till äldre, till människor som sitter i karantän. Vissa går till äldreboenden. Vi märker att blommorna ger stor glädje till dem vi levererar till, säger han.
”Tuff bransch”
Flera blomsterhandlare som SVT pratat med upplever uppsvinget.
– Det är otroligt mycket. Buden har ökat, säger Kristina Karlsson, ägare till Slottshöjdens blommor.
– Men det här är en tuff bransch, du kan köpa blommor i alla matbutiker, ja nästan varenda butik i dag. Min egen analys är att vi som erbjöd god service till våra kunder före krisen får tillbaka det nu, säger hon.
Även Freja Sandberg, som nyligen tog över ägarskapet av Blomsterhallen i Helsingborg, och hennes tre anställda har fullt upp.
– Jag kan inte jämföra försäljningen med tidigare år, men jag märker att det är mycket mer blommogram än tidigare, säger hon.
Ser ljusglimtar i mörkret
Helsingborgs cityförening följer utvecklingen av handeln under den pågående krisen.
– Många har det väldigt tufft just nu, säger Hanna Candell, vd för Helsingborgs citysamverkan.
– Omsättningstappet är stort för de flesta. Men det finns också ljusglimtar. Det märks en ökad försäljning av heminredning, blommor och choklad.
Floristen Nils Jungbeck har en egen analys till det förändrade köpmönstret.
– Jag såg samma fenomen under finanskrisen för drygt tio år sedan. Människor undviker att göra stora investeringar när det krisar, men lite choklad och blommor kan man unna sig, säger han.