– Jag har gjort en samlad bild av en rad händelser som även mynnat ut i en arbetsmiljökartläggning och allt sammantaget har bidragit till att jag är av uppfattningen att Olof Lindqvist inte hade de rätta förutsättningarna att fortsätta som verksamhetschef för Dunkers kulturhus, säger kulturdirektör Bibi Hidén.
Hon bekräftar att en av avdelningarna på Dunkers kulturhus har problem med arbetsmiljön, något som ledningen nu planerar för att fortsätta jobba med.
– Personer har vittnat om att de känt en splittring och polarisering mellan olika personalkategorier under Olof Lindqvists ledarskap. Jag ifrågasätter inte hans professionella kunskaper eller i vilken riktning han velat driva Dunkers kulturhus utan det handlar snarare om hans ledaregenskaper, säger Bibi Hidén.
Kan du vara mer precis i vad problemen består i på Dunkers?
– Nej, det här är ett personalärende, jag vill inte säga mer av hänsyn till de inblandade.
Han kommer ju få lön fram till mars utan att jobba, en kostnad på minst 342 000 kronor, det är mycket pengar.
– Utifrån den bedömning jag gjort fanns det ingen framtid för Olof Lindqvist på Dunkers kulturhus. Som arbetsgivare var jag tvungen att hitta en lösning. Hur man värderar summan vill jag inte gå in på mer än att jag tycker det var en rimlig nivå.
Han har bara jobbat i ett år, är inte det här ett misslyckande från er sida?
– Jag vill inte kalla detta ett misslyckande. Rekryteringen sköttes professionellt och det här var en situation som ingen hade kunnat förutse. Jag får samtidigt konstatera att ledarskapet och samspelet inte fungerat som jag förväntade mig säger kulturdirektören Bibi Hidén.