Senast förra veckan kom beskedet att Åhléns ska stänga sin butik på Kullagatan i Helsingborg. Det är en i raden av butiker i centrum som har lagt ned under de senaste månaderna.
– Det har varit jättetufft. Många av de verksamheter som har lämnat city är kedjebaserade verksamheter som kanske har gått sämre över tid och pandemin fick det att rinna över, säger Martin Persson, vice ordförande i Helsingborg Cityförening.
I nuläget står ungefär 10 procent av lokalerna i Helsingborgs stadskärna tomma. I december förra året låg siffran på 5 procent.
– Vi har absolut sett en ökning på antal lediga lokaler i stadskärnan, säger Hanna Candell, vd Helsingborg Cityförening.
Corona har skyndat på butiksdöden
Redan innan coronakrisen har det i flera år varit tufft för handelsbranschen. Mellan 2017 och 2018 lade totalt 4 222 butiker ner i landet, varav 697 bara i Skåne, enligt HUI Research.
I Helsingborgs stadskärna har det varit särskilt tufft för klädesbutikerna och under 2018 sjönk omsättningen med 8,2 procent.
Anledningen tros vara växande e-handel och ökad internationell konkurrens. Och siffrorna beräknas inte ha blivit ljusare i och med coronapandemin.
– Stadskärnor har påverkats mycket av coronakrisen. Många människor som annars har rört sig i stadskärnorna har försvunnit eftersom allt fler har jobbat hemifrån, och internationell turism har i princip försvunnit i år, säger Josef Gäreskog, analytiker HUI Research.
Förändrad stadskärna
I Helsingborg arbetar nu Cityföreningen, fastighetsägarna och Helsingborgs stad tillsammans med att utveckla stadskärnan för att den ska vara levande.
– Stadskärnan står ju under omvandling och har gjort det under många år där vi ser att traditionell handel går över till att bli service- och tjänsteföretag och mer upplevelsebaserad än tidigare. Vi kommer fortsätta se handel i stadskärnan men den kommer att se annorlunda ut, säger Hanna Candell, vd Helsingborg Cityförening.