Danska transportministern Benny Engelbrecht (S) är tveksam till att trycka på startknappen för HH-förbindelse. Foto: TT/Helsinborgs stad

Danskt motstånd mot HH-förbindelsen

Uppdaterad
Publicerad

Danska transportministern Benny Engelbrecht (S) är tveksam till att trycka på startknappen för HH-förbindelse. Han får medhåll av partikamraten Henrik Möller, ledamot i folktinget och från Helsingör.

Nyligen presenterades en dansk-svensk utredning om tunnlar under Öresund för både tåg och bil. Den skickades till regeringen och som avsändare stod svenska Trafikverket och dess danska motsvarighet Vejdirektoratet.

Inget beslut är fattat än kring fortsatta utredningar. Men på den danska sidan börjar intresset svalna.

I en artikeln i tidningen Själlandska Nyheter säger den danska transportministern Benny Engelbrecht att han är mycket tveksam till att dra igång projektet.

”Pengar vi inte har”

En sak han lyfter fram i intervjun är kostnaderna. Notan för dansk del skulle landa på 14 miljarder.

– Det är pengar vi inte har, säger Benny Engelbrecht i intervjun och tillägger att det heller inte finns intresse för en ny motorvägskorridor från Helsingör.

– Vi har många andra viktiga infrastrukturprojekt på gång i landet som kanske ska gå före.

”Blir nog nej till förslaget”

Han får medhåll av sin partikamrat Henrik Möller (S) som bor i Helsingör och är ledamot i folketinget.

– Jag är i grunden positiv till en ny förbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. Men det blir nog nej till det liggande förslaget från vår sida. Jag vill se mer utredning kring tågförbindelsen till exempel om att all norrifrån kommande persontågstrafik på västkusten ska gå till Helsingör. De som ska till Köpenhamn kan byta där till Öresundståg, säger Henrik Möller som också anser att nya tågstation som skulle byggas i Helsingör skulle innebära ”ett orimligt stort ingrepp i staden”.

Hör Trafikverket berätta om vad tunnlarna kommer kosta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.