Daniel Andersson, butikschef på Ica Maxi Helsingborg, står framför de tomma kvarghyllorna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Ju längre på dagen vi kommer så gapar det tomt i våra hyllor för kvarg säger Daniel Andersson, butikschef Ica Maxi Helsingborg som hoppas på en uppgång i produktionen snart. Foto: Anna Simonsson/SVT

Därför ekar butikshyllorna tomma på kvarg

Publicerad

Kvarg blir allt mer populärt i takt med hälsotrenden. Nu står butikernas hyllor tomma och mejerierna planerar att utöka sin produktion.

Under flera års tid har flera mejerier i Sverige haft en kraftig ökad efterfrågan på kvarg och andra proteinrika och fettsnåla produkter.

– I våras började problemet med att vi bara får in delar av vår förväntade försäljning vilket gör att vi inte kan möta kundernas efterfrågan på kvarg, säger Daniel Andersson, butikschef Ica Maxi Helsingborg.

Mejerier utökar produktionen av kvarg

För att möta behovet på sikt utökar nu mejerier sin produktion genom att ta in fler maskiner för att producera kvarg.

– Medan vi nu bygger ut har vi valt att prioritera om och flyttat tillverkningen av mindre populära produkter för att få mer plats för att producera kvarg, säger Max Wallenberg, säger Max Wallenberg, presschef för Arla Sverige.

I början av året gjorde Skånemejeriet en Sifo-undersökning som visar att speciellt unga vuxna i åldern 18 till 29 har ett ökat intresse för proteinrika mejeriprodukter. De främsta anledningarna var näringsinnehåll och muskeluppbyggnad.

– Vi ser en tydlig koppling mellan den ökade efterfrågan och träningstrenden, säger Anette Gregow, kommunikatörsredaktör för Skånemejeriet.

Efterfrågan på kvarg ökar varje år

Efterfrågan på kvarg har för Arla successivt ökat med 20- till 30 procent varje år under de senaste sex åren.

– Anledningen till att vi hamnade efter i produktionen av kvarg detta året var för att vi satte årets prognos lite för låg i jämförelse med hur hög efterfrågan faktiskt blev, säger Max Wallenberg.

– Om vi tittar på första halvan av året så ser vi att försäljningen av mejeribaserade protein har ökat med mer än 10 procent genomfört med samma period förra året, säger Anette Gregow.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.