En 27-årig man på elsparkcykel uppges ha kommit i hög fart från en backe när han krockade med en bil i Helsingborg sent på torsdagskvällen. Han fördes med ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.
Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.
– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.
De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.
Varken elcykel eller moped
Samtidigt har akutmottagningen i Malmö uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel.
Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.
– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.
Få förare använder hjälm
Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.
Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.
– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.