Förra året gjorde elsparkcykeln debut i Malmö via två företag och det har snabbt blivit populära transportmedel.
Men antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat i takt med att allt fler använder dem. Akuten i Malmö får in flera fall i veckan med skador som uppstått vid olika incidenter.
I Helsingborg är elsparkcykeln ny. Efter dödsolyckan i Helsingborg på kvällen den sista fredagen i maj, ska Transportstyrelsen nu se över säkerheten kring fordonen tillsammans med polisen.
Oklart hur de ska klassificeras
En fråga är klassificeringen. Ska elsparkcykeln fortsätta jämställas med elcykeln? Eller ska den klassas som moped?
En viktig diskussion, tycker Ola Stockelius, chef för trafikutredningen vid Malmöpolisen, som gärna ser säkrare elsparkcyklar på gatorna.
– Kanske borde man klassa dem som mopeder istället för elcyklar, som man gör idag. Då ställs helt andra krav, säger han.
Företaget Voi, som hyr ut elsparkcyklarna i Helsingborg, betonar att säkerhetsfrågorna har hög prioritet.
– Vi arbetar hela tiden aktivt med att ta fram nya sätt att säkerställa att antalet olyckor minimeras, säger Kristina Hunter Nilsson, kommunikationschef på Voi.
Företaget uppmanar åkarna att rapportera skadade fordon till företaget.
– Vi utbildar dessutom våra åkare i ett utbildningsprogram för att öka trafiksäkerheten och se till att ellsparkcyklarna används på ett säkert sätt, säger Kristina Hunter Nilsson.
Hör mer om säkerheten i videon ovan.