Dagen efter att kriget bröt ut tillsattes en grupp där rektorerna i kommunen såg över kapaciteten på skolorna för se över vilka skolor som kunde ta emot elever. Fördelat på tre skolor i Båstad kan uppemot 150 ukrainska barn börja skolan.
– Vi börjar med en kartläggning först där vi kollar saker som vilka språk barnet pratar, fritidsaktiviteter samtidigt som en skolsköterska är närvarande vid besöket och gör en hälsobedömning, säger Ingrid Berg-Brynje, chef för stöd och utvecklingsenheten i Båstad.
Hälsan prioriteras
Men innan barnen kan börja skolan behöver de genomgå en hälsoundersökning och vaccinationer behöver ses över då vaccinationsgraden varierar i Ukraina. Men även barnens mående ses över eftersom de kan bära på trauman.
– Vi kan bara föreställa oss vilka trauman dessa barnen kan bära på. Några är super ivriga på att börja skolan medan vissa drar sig mer tillbaka, säger Jenny Nerhagen, skolsköterska Strandängsskolan i Båstad.
Mottagande sedan 2015
Denna typ av mottagande som de kallar för samkomst har kommunen haft sedan flyktingkrisen 2015. Och det är något som de kan dra nytta av vid detta läget.
– Det handlar om att undanröja hinder för lärarna och detta har vi haft sedan flyktingkrisen 2015. Vi har en del arbetskraftsinvandring i Båstad och har behövt ge skolplatser åt barn även innan det kom flyktingar från Ukraina. Så vi har haft nytta av att ha organisationen på plats hela tiden, säger Ingrid Berg-Brynje.