Hemtjänstpersonalens larm: Hinner inte ge äldre värdig vård

Uppdaterad
Publicerad

Kommunalfacket kallar det fastlagd minutstyrning. Ansvarig politiker kallar det en flexibel arbetsmetod som går att påverka. Medarbetare SVT Nyheter Helsingborg pratat med berättar om gråten efter en arbetsdag där de inte hunnit ge de äldre vad de behöver.

Louise Ressner, som är arbetmiljöansvarig för Kommunalfacket i Helsingborg, visar scheman för en person som arbetar inom hemtjänsten i Helsingborg.

Hon läser innantill: Duschen  får ta 12 minuter. Ge medicin 3 minuter. Uppstigning och frukost 17 minuter.

– Det här är det vi kallar minutstyrning. Vi är mycket kritiska mot det. Sättet att minutstyra jobbet skapar en väldig stress bland våra medlemmar inom hemtjänsten, säger hon.

Flera har sagt upp sig

Enligt Kommunal lämnade minst 80 anställda av cirka 600 sina jobb förra året.

– De flesta gjorde det för att de inte orkade med den stressen. De upplever att schemaläggningen inte går att påverka, säger Louise Ressner.

Sjukskrivningar är enligt facket inte ovanliga. Det har hänt att anställda kollapsat på jobbet och fått hämtas med ambulans.

Louise Ressner,arbetmiljöansvarig för Kommunalfacket i Helsingborg, är kritisk till minutstyrning – hör henne berätta exempel på hur det kan se ut i klippet ovan. Foto: SVT/Cecilia Hedlund

”Gråter när de ska börja jobba”

En anställd som bett att få vara anonym berättar:

– En del kolleger sitter och gråter i bilarna när de ska börja jobba. Jag har ofta ångest efter arbetsdagens slut för att jag inte har hunnit ge de gamla det som de behöver.

Hemtjänstpersonal som SVT Nyheter Helsingborg pratat med upplever att ingen lyssnar när de berättar om stressen för sina chefer.

– Det är inte lika illa i alla vårddistrikt men det finns inget där det fungerar väldigt  bra, säger Louise Ressner.

Ska vara flexibelt

Men enligt Lars Thunberg (KD), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, är det uttalat att det ska handla om flexibla schema som ska anpassas till det verkliga behovet hos de äldre.

– Vi har ständigt möten där anställda kan berätta om svårigheter med att hålla schemat och då ska vi gå dem till mötes och göra ett mer flexibelt schema med generösare tid. Det finns en mindre del av hemtjänsten som inte har fungerat och det jobbar cheferna med.

När han hör anställdas berättelser om hur det kan gå till säger han:

– Så får det inte gå till. Det här får jag diskutera med tjänstepersonerna på förvaltningen, vi måste se till att schemaläggningen fungerar överallt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.