Kvinnan skulle få besök av hemtjänsten i Helsingborg en lördag i början av februari. Men hon öppnade inte dörren och svarade inte heller i telefon. I tre dagar gjorde hemtjänsten sina besök utan att få respons.
Först vid tredje besöket på måndagen kontaktar de en anhörig till kvinnan, som i sin tur kontaktade låssmed.
När de väl kom in i bostaden hittades brukaren på golvet, knappt kontaktbar, och skickades akut till sjukhus. Där avled hon två dagar senare.
Bröt mot rutinen – skulle kontakta anhöriga
Hemtjänsten i Helsingborg har nu anmält sig själva enligt lex Sarah för ett allvarligt missförhållande.
– Man såg inte det som något ovanligt att kunden inte öppnade och lämnade kunden ifred med hänsyn till kundens integritet, säger Eric Semb, verksamhetschef för hemvården i Helsingborg.
Eric Semb säger att kvinnan egentligen var tveksamt inställd till hjälp från hemvården och hade inte velat lämna ut sina nycklar. Det måste man inte, såvida man inte har trygghetslarm.
Därför hade hemtjänsten gjort en överenskommelse med kvinnans anhöriga om att kontakta dem om kvinnan inte öppnade dörren eller svarade i telefon.
I det här fallet gjordes kontakten med anhöriga först på tredje dagen utan respons från kvinnan.
– Vi bröt mot överenskommelsen. Men samtidigt var det en överenskommelse som kunden inte samtyckt till, säger Eric Semb, verksamhetschef för hemvården i Helsingborg.
Kvinnan hade också hört av sig och avböjt fredagens besök, säger Eric Semb.
Han vill nu ha ett uttalande från Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, om hur man ska agera när anhörigas och brukares önskemål är motstridiga.
Vill få brukare att lämna nycklar
Nu försöker kommunen förmå hemvårdsbrukare som inte lämnat nycklar till hemtjänsten att göra det. De ska också upprätta en tydlig handlingsplan som gäller de brukare som inte lämnat nyckel till hemtjänsten och vad hemtjänsten ska göra om de inte får kontakt.
Det är oklart om kvinnans dödsfall hade kunnat förhindras eller vad som var orsaken.