Anette Swenninger reagerade när hon kom som ny som rektor till Dalhemsskolan 2016. Eleverna kom och gick som de ville under lektionstid och det var kaotiskt, berättar hon. Foto: SVT

Från elevmakt till vuxet bestämmande på Dalhemsskolan

Publicerad

Dalhemsskolan har på några få år gått från en stökig skola där eleverna hade makten till en lugn skola där de vuxna har tagit tillbaka bestämmandet.

För några år sedan var det stökigt på Dalhemsskolan, en F-9 skola i en av Helsingborgs socioekonomiskt utsatta stadsdelar. Skolinspektionen kom på besök och såg att eleverna tagit makten i klassrum och korridorer.

– Men idag är det lugnt, säger skolans rektor Anette Swenninger.

Hon var ny rektor då och satte omedelbart igång ett ändringsarbete. Skolan gick bland annat med i Skolverkets projekt ”Samverkan för bättre skola” som syftar till att hjälpa skolor med särskilt svåra förutsättningar för att höja elevernas kunskaper.

”Roligare innan du kom”

Och arbetet har gett effekt.

Studieron har blivit bättre, vilket intygas av elever som SVT Nyheter Helsingborg pratat med.

– Det händer aldrig något här, säger Noran Al-Musawi som går i sjunde klass och sitter i elevrådet.

Anette Swenninger berättar att en elev nyligen sa till henne att det var roligare förr, innan hon kom, för då fanns det inte en massa regler.

– Det tar jag som ett gott betyg, säger hon.

Se mer i videon ovan

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.