En flicka och en häst från Söderåsens Ryttarsällskap travar över bommar i ridhuset

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den färgglada ridskolepedagogiken har under de senaste åren spridit sig till flera svenska ridskolor, bland annat Söderåsens Ryttarsällskap. Hör mer om hur det fungerar i klippet. Foto: Josefine Krischausky/SVT

Här fylls ridhuset av färger – ska få fler att kunna delta

Publicerad

Hos Söderåsens Ryttarsällskap i Röstånga används en särskild undervisningsmetod, där färger, former och igenkänning står i fokus. Målet är att underlätta inlärningen, men också att skapa en mer inkluderande ridskola.

Konceptet, som kallas för ridskolepedagogik, har utvecklats av Maria Falck som driver en ridskola utanför Katrineholm. Metoden bygger både på hennes egna erfarenheter från ridläraryrket, men även många års universitetsstudier inom pedagogik.

– Både bilder och konkreta föremål gör att man kommer in i lärandet snabbare. Om man får se en skiss över en rosa ridväg, kopplar man det lätt till de färgade konerna i ridhuset, förklarar Maria Falck.

Hur fungerar det om det finns en elev som är färgblind?

– I det fallet kan man försöka undvika att använda de färger som kan vara svåra att se. Vi ser också till att vi inte bara bygger undervisningen på färger, utan att vi även har andra strategier.

Har spridits från norr till söder

På senare tid har konceptet spridits till flera svenska ridskolor, från norr till söder.

En som nappade var Cecilia Forsberg, som är verksamhetsansvarig för Söderåsens Ryttarsällskap. Sedan dess har ridhuset i Röstånga fyllts av extra färgglada redskap.

– Många av eleverna har fått sina favoritövningar. Det har också gett väldigt glada och nöjda hästar, vilket är en stor anledning att vi fortsatt med det här systemet, säger hon.

Ska bidra till inkludering

Målet är också att vara en inkluderande ridskola, där alla kan delta oavsett erfarenhet och bakgrund. Cecilia Forsberg menar att pedagogiken bland annat har underlättat för elever med NPF-diagnoser.

– Det är klart att vi ska kunna välkomna alla. Vi har elever med olika förutsättningar, och de här övningarna har till exempel gjort det lättare för barn som annars kan ha det svårare att fungera i en grupp.

Följ med på en ridlektion på Söderåsen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.