I början av februari var ett tomt tåg på väg ut från Knutpunkten till en rangerbangården.
Samtidigt var ett Öresundståg på väg in till stationen med 155 passagerare ombord.
Då krockade de båda tågen. Ingen människa kom till skada men på Öresundståget krossades alla fönster i den tågsida som rammades.
Kunde slutat illa
Nu gör Statens haverikommission en egen utredning av tågolyckan. På onsdagen var utredare på plats i Helsingborg för att prata med de inblandade.
– Den betraktas som ett allvarligt tillbud som kunde ha slutat illa. Därför går vi vi in, säger Helene Arango Magnusson från kommissionen.
Hon berättar nu om nya detaljer kring olyckan. Mannen som körde det tomma tåget uppfattade att han fått klarsignal från tågklareraren för att ta sig ut på rangerbangården.
Hur och varför?
– Tågklareraren menade att han bara berättade vilken väg det tomma tåget skulle ta men att han inte gav klartecken, säger Helene Arango Magnusson och fortsätter:
– Efter att ha passerat ett par signaler såg tågföraren att den tredje visade stopp. Han stannade tåget för att ringa tågklareraren igen men för sent. Då körde de två tågen ihop.
Men hur kunde den här olyckan inträffa? Och vad var det som hände? Hur gick egentligen samtalet mellan tåget och klareraren? Fungerade signalerna?
Det är frågor som Statens haverikommission nu ska söka svaren på.
– Vi ska också föreslå vad man kan göra för att det inte ska hända igen.
Sedan tidigare utreds olyckan även av Trafikverket och tågoperatören Transdev.