Det är elevantalet och den socioekonomiska bakgrunden som avgör hur mycket pengar man kan få i bidrag. För att få en del av pengarna måste kommunerna eller de ansvariga för de fristående skolorna ta fram en plan för sina insatser.
Pengarna ska gå till att stötta skolorna i sitt arbete med att öka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i förskoleklass och grundskola.
Kommer söka pengar
– Vi kommer söka pengarna. De kommer gå till skolor som har en socioekonomisk tyngd. Sen låter vi skolorna själva ta beslut över exakt hur pengarna används, de vet bäst, säger Christer Rasmusson (L) som är ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Helsingborg.
Bidraget på 40,6 miljoner kronor är välkommet – men en liten del av den totala budgeten på fyra miljarder kronor.
– Men visst behöver vi pengar för att måluppfyllelsen ska bli bättre i vissa områden.
Förbättra bland annat elevhälsa
Men för att få del av bidraget måste kommunen själv kunna visa att de satsar extra resurser på skolorna.
– Förmodligen kommer pengarna användas till att förbättra elevhälsan och personaltätheten.