Helsingborg har Sveriges näst största containerhamn, efter Göteborg. Hit kommer varor till stora värden för att lastas om till fartyg, tåg och lastbilar för vidare transporter in och ut ur landet.
Det är transporter som är lukrativa för brottslingar. År 2021 anmäldes 142 stölder ur eller från lastbilar och järnvägsvagnar i Helsingborg – vilket var nästan tre gånger fler än i Göteborg, där 52 brott anmäldes.
Mjuka kapell skärs upp
Merparten av dessa händelser var så kallade kapellskärningar. Tjuvarna skär helt enkelt upp kapellen som täcker lastbilssläpen och plockar med sig godset.
– Till syvende och sist drabbar detta oss alla. Vi som konsumenter får bära merkostnaderna för skador och stölder som sker under transporterna, säger Christian Orsing (M), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
– Det riskerar också att göda och föda den grova organiserade brottsligheten, och den vill vi inte ha.
Brotten sker när lastbilarna står på en obevakad rastplats och chaufförerna sover, enligt kommunpolis Johan Mangbo.
Han pekar på att de övervakade och bevakade rastplatserna behöver bli fler. I detta får han medhåll av åkeri-vd:n Ulf Jönsson som SVT pratat med.
Ingen säker ställplats i Helsingborg
Enligt Trafikverket, som fått ett regeringsuppdrag att utreda bristen på säkra rastplatser, finns endast en handfull sådana i landet. Men ännu ingen i Helsingborg.
Nu öppnar dock staden för möjligheten att bygga en säker ställplats vid trafikplats Vasatorp på den västra sidan av motorvägsavfarten.
– I detaljplanen för Långeberga har vi öppnat för möjlighet att uppföra ett truck-stop, men sedan är frågan om den finns en betalningsvilja hos åkerierna, säger Christian Orsing.
– Konkurrenssituationen inom branschen och den illegala godstrafiken gör att man inte alltid når den relevanta målgruppen. Transportköparna behöver också ställa tydligare krav, hela kedjan måste ta ansvar, säger Christian Orsing.