Helsingborg stad har under nuvarande lagstiftning ingen möjlighet att stoppa uthyrningsverksamheterna och de avsiktsavtal man har med respektive företag handlar mer om önskemål än strikta villkor.
– Det är kruxet när det kommer till nya färdmedel, regelverken hänger inte alltid med men vi har en bra kommunikation med både Voi och Lime, säger Oscar Grönvall.
Beslagtar inga elsparkar
Det enda verktyget för att begränsa verksamheten är att beslagta felparkerade elsparkcyklar. Något som görs i Malmö men ännu inte i Helsingborg.
– Vi har inte behövt göra det än, vi kontaktar uthyrningsföretaget som omgående kommer och tar hand om det, skulle det systemet sluta fungera så får vi överväga att beslagta, säger Oscar Grönvall.
Arbetar för att begränsa hastigheten
Helsingborgs trafikchef säger att överenskommelsen med Lime är i princip identiskt som det med Voi och att båda företagen arbetar för tekniska lösningar som ska tvinga användare till lägre hastigheter vid gångvägar och att det bara ska finnas specifika parkeringsplatser.
– Vi är fortfarande försiktigt avvaktande till konceptet som är väldigt nytt men det ligger i allas intressen att det fungerar, säger Oscar Grönvall, trafikchef på stadsbyggnadsförvalningen.
Pekar på det personliga ansvaret
Oscar Grönvall pekar på att det i slutändan ändå rör sig om det personliga ansvaret och att det är upp till var och en att följa trafikregler. Efter dödsolyckan i maj sa han att man ville få Voi att plocka in elsparkcyklarna på kvällarna för att minska buskörning. Det har inte blivit av.
– Det har inte varit så stort problem med kvällskörningen som vi först trodde, däremot har vi sett till att de inte finns framme under särskilda tillfällen, som under studentutspringet nu i början på sommaren.