Läraren Filip Sterving berättar att projektet, som Helsingborgs Dagblad tidigare har skrivit om, syftar mot att avdramatisera skolmiljön för elever med en problematisk frånvaro.
I en virtuell verklighet får eleverna genomföra uppgifter som kan knytas till flera olika skolämnen, som matematik, geografi, engelska och hemkunskap.
– Absolut blir det på ett mer lekfullt sätt, men om det är det som krävs för att de ska tycka om skolan igen, och lära sig på ett mer harmoniskt sätt, då får det vara så, säger Filip Sterving, som själv var hemmasittare under sin gymnasietid.
Pappan: ”Märkt en stor skillnad”
En elev som fått hjälp av projektet är Albert, som nu går i sjätte klass. Under slutet av lågstadiet började han uttrycka en allt större oro inför att gå till skolan, berättar hans pappa Magnus Andersson.
– Hemmasittandet kom krypandes. Det började med att han sa att han hade ont i magen eller huvudet.
Under de första åren av mellanstadiet gick Albert inte alls till skolan. Vändningen kom i höstas, när han började på Pålstorpsskolan och fick prova VR-glasögonen. Nu är han på plats alla dagar i veckan.
– Jag har märkt en väldigt stor skillnad. Nu vill han själv gå till skolan, säger Magnus Andersson.
Hör Magnus berätta mer om förändringen i klippet ovan.
Ska få ut eleverna till vanliga klassrum
Med hjälp av kommunens innovationsfond har Filip Sterving kunnat utöka projektet genom att skaffa in mer utrustning. Sedan starten, för drygt ett år sedan, har allt fler hemmasittare kunnat ta sig tillbaka till skolan.
Enligt Filip Sterving märks det dessutom en skillnad på eleverna när de tar av sig VR-glasögonen. När de blir tillräckligt bekväma är målet att de ska kunna öka sin närvaro även i de vanliga klassrummen.
Är ett sådant här projekt tillräckligt för att få hemmasittare att komma tillbaka till skolan?
– Jag tror att det är en bra början, att erbjuda dem en annan miljö som inte känns lika otrygg och skrämmande.