En elev, med VR-glasögon och spelkontroller i händerna, undervisas via virtual reality på Pålstorpsskolan i Höganäs.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
VR-projektet blev en stor vändning för sjätteklassaren Albert i Höganäs – från att inte gå till skolan på flera år, till att vara på plats varje dag. Hör mer i klippet. Foto: Josefine Krischausky/SVT

Hemmasittare tar sig tillbaka till skolan i Höganäs – med hjälp av virtual reality

Publicerad

Under flera års tid gick Albert från Höganäs inte alls till skolan. Men genom ett virtual reality-projekt på Pålstorpsskolan har han nu, tillsammans med flera andra tidigare hemmasittare, ökat sin närvaro.

Läraren Filip Sterving berättar att projektet, som Helsingborgs Dagblad tidigare har skrivit om, syftar mot att avdramatisera skolmiljön för elever med en problematisk frånvaro.

I en virtuell verklighet får eleverna genomföra uppgifter som kan knytas till flera olika skolämnen, som matematik, geografi, engelska och hemkunskap.

– Absolut blir det på ett mer lekfullt sätt, men om det är det som krävs för att de ska tycka om skolan igen, och lära sig på ett mer harmoniskt sätt, då får det vara så, säger Filip Sterving, som själv var hemmasittare under sin gymnasietid.

Pappan: ”Märkt en stor skillnad”

En elev som fått hjälp av projektet är Albert, som nu går i sjätte klass. Under slutet av lågstadiet började han uttrycka en allt större oro inför att gå till skolan, berättar hans pappa Magnus Andersson.

– Hemmasittandet kom krypandes. Det började med att han sa att han hade ont i magen eller huvudet.

Under de första åren av mellanstadiet gick Albert inte alls till skolan. Vändningen kom i höstas, när han började på Pålstorpsskolan och fick prova VR-glasögonen. Nu är han på plats alla dagar i veckan.

– Jag har märkt en väldigt stor skillnad. Nu vill han själv gå till skolan, säger Magnus Andersson.

Hör Magnus berätta mer om förändringen i klippet ovan.

Ska få ut eleverna till vanliga klassrum

Med hjälp av kommunens innovationsfond har Filip Sterving kunnat utöka projektet genom att skaffa in mer utrustning. Sedan starten, för drygt ett år sedan, har allt fler hemmasittare kunnat ta sig tillbaka till skolan.

Enligt Filip Sterving märks det dessutom en skillnad på eleverna när de tar av sig VR-glasögonen. När de blir tillräckligt bekväma är målet att de ska kunna öka sin närvaro även i de vanliga klassrummen.

Är ett sådant här projekt tillräckligt för att få hemmasittare att komma tillbaka till skolan?

– Jag tror att det är en bra början, att erbjuda dem en annan miljö som inte känns lika otrygg och skrämmande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.