Det var i juli månad som en hemtjänstkund i Helsingborg kallade på hjälp genom att trycka på trygghetslarmet. Larmoperatören tog emot larmet men lyckades inte kommunicera med personen i fråga.
Larmet gick då vidare till hemtjänstpersonalen, som inte agerade på situationen trots en påminnelse från larmoperatören.
Agerade först efter andra larmet
Först efter det andra larmet, 1,5 timme efter det första, begav sig hemtjänstens personal till den boende. Då hade en anhörig redan kallat på ambulans som förde kunden till sjukhus.
Vård- och omsorgsnämnden har anmält händelsen som ett allvarligt missförhållande till Inspektionen för vård och omsorg.
”Att inte agera korrekt på ett larm då kunden inte svarar, ett så kallat tyst larm, är en allvarlig brist då kundens tillstånd är okänt och hen kan vara i behov av omedelbar hjälp”, står det i anmälan.
Berörd personal har fått samtal
Enhetschefen har efter händelsen skickat ut skriftlig information till alla anställda om hur larm ska hanteras. Dessutom har berörd personal fått enskilda samtal.
En utredning ska visa om kunden fått några fysiska eller psykiska men till följd av dröjsmålet.