En kvinna som satt avtryck i Helsingborgs historia är Petronella ”Nelly” Gunnarsson.
Vem hon var som privatperson framgår inte av materialet som finns bevarat. Hon har varken lämnat efter sig brev eller dagböcker.
Kunde skapa värme och närhet
Men det finns desto mer foton signerade Nelly Gunnarsson från 1900-talets tre första decennier.
– Jag tror att den närhet man ser mellan henne som fotograf och dem hon fotograferade säger något om henne som person, säger Anja Petersen, antikvarie vid Kulturmagasinet i Helsingborg.
Hon fotograferade både stadsmiljöer och porträtt. De allra första bevarade bilderna från henne dokumenterar Barnets dag 1903 i Helsingborg.
Samma år fotograferade hon även industri- och slöjdutställningen i Slottshagen.
– När det hände något i staden var hon där, utställningar eller cirkusar. Dels kunde man sälja bilderna som vykort, dels fick man möjlighet att vara med. Kameran var hennes biljett in.
”Var ständigt beredd att ligga steget före”
Valet av motiv säger något om henne som person, tror Anja Petersen.
– Det säger oss vilka bilder hon trodde skulle kunna gå att sälja. Hon var en person som var tvungen att driva sin egen verksamhet, ständigt beredd att ligga steget före.
En av helsingborgare som gick till Nellys studio och lät sig fotograferas var Nanny Palmkvist, läraren och rösträttspionjären.
– Hon kunde skapa en värme i bilderna. Det är en slags modern känsla i de här bilderna, säger Anja Petersen.
Många gick till hennes studio
Nelly Gunnarsson förblev ogift och därmed myndig hela sitt liv.
Dessutom reste hon själv, bland annat reste hon runt i landet för att fotografera kyrkor på uppdrag av Nordiska museet.
– Hon tog sig in till större städer med tåg, därifrån tog hon hästskjuts ut i landet. Ibland fick hon sällskap av sin svåger, men hon reste även ensam. Det måste ha varit tungt, mycket kläder och mycket utrustning att bära på för en ensam kvinna, säger Anja Petersen.
Gick sin egen väg
Nelly Gunnarsson, född 1869 och död 1950. En helsingborgsfotograf som var verksam under åren 1903-1928. Hon gjorde sig framför allt känd som porträttfotograf och använde gärna fantasifulla fonder bakom dem hon fotograferade. Hon struntade i dåtida fotografkonventioner som sade att ateljéerna borde slopa sina fonder.
Nelly hade bland annat en ateljé på Norra Strandgatan 13 i Helsingborg, därefter flyttade hon verksamheten till Långvinkeln 10 och slutligen till Södra Storgatan 35.
Källa: Dunkers kulturhus