Samtliga bussar i stadstrafiken i Helsingborg är utrustade med kameror och larmknapp.
Men det hindrar inte passagerare från att utsätta förarna för hot och våld. Förra året inträffade 89 incidenter, i år väntas siffran hamna kring hundra.
Bussförarnas vardag på jobbet har hårdnat.
Lulzim Hamiti berättar om både sina och kollegers erfarenheter – han ingår i den grupp som ger kamratstöd till utsatta arbetskamrater som är chockade och ledsna.
– Det är allt från ägg- och stenkastning mot bussarna till fula ord, spottloskor och direkt våld. Många vägrar betala och blir arga när vi säger att de måste, säger han.
Slagen i ansiktet, ingen flyktväg
Nyligen tryckte ett gäng ungdomar ideligen på stoppknappen i en buss som kördes av en kollega. När föraren sa ifrån fick han ett slag rakt i ansiktet.
– Man känner sig liten i de här situationerna, vi är så utsatta och det finns ingenstans att ta vägen. Vi sitter i våra förarbås. Det finns bara en väg ut, som kan vara blockerad av de arga resenärerna, berättar Lulzim Hamiti.
Nobinas trafikchef Richard Stevenson är bekymrad över utvecklingen och har tagit upp hoten och våldet i en arbetsgrupp som består av Nobina, Skånetrafiken och Helsingborgs stad.
– Det är ett samhällsproblem som flyttat in på bussarna också. Vi måste lösa det här tillsammans.
Bättre belysning inte nog för Nobina
Några åtgärder har gjorts för att göra busshållplatserna tryggare. Buskar klipptes ner, det blev bättre belysning.
– Men jag har också föreslagit att vi sätter in trygghetsvärdar som kan åka med olika bussar när det behövs, säger Richard Stevenson.
Än är det inte klart om förslaget blir verklighet.
Lulzim Hamiti har haft stunder där han övervägt att byta yrke.
– När det händer stora saker med våld mot förarna har jag faktiskt funderat på det. Men jag trivs så bra med mitt jobb annars.