Erbjudandet kommer från företaget Gravskötsel & Omvårdnad. Brevet domineras av en faktura som kan användas av den som antar erbjudandet.
– Det är lätt att uppfatta det som att man helt enkelt ska betala för gravskötsel. Det handlar ju ofta om äldre personer som får det, säger Mats Rosdahl från Helsingborg.
Hans mamma fick erbjudandet ett och ett halvt år efter makens bortgång.
– Företaget erbjuder sig att sköta om gravstenen, men det finns ingen sådan på pappas grav eftersom han ligger i minneslund, säger Mats Rosdahl.
Anmälts många gånger
Mats Rosdahl tänker anmäla Gravskötsel & Omvårdnad till Konsumentverket. Och han blir inte ensam. Myndigheten har fått in 184 anmälningar sedan 2022 från brevmottagare över hela landet.
I februari i år har sju klagomål som rör utskicken kommit in. Och det kan bli så att Konsumentverket startar ett tillsynsärende, en utredning, av företaget – vilket man redan gjort två gånger. 2019 anmärkte Konsumentverket bland annat på att kuvertet inte signalerade att det var ett reklamutskick.
– Ärendet lades ner sedan företaget meddelat att man skulle sluta med utskicken, säger juristen Adna Jetis.
Men utskicken återupptogs. 2021 påpekade Konsumentverket att det inte framgick tydligt att det var ett erbjudande och att kunden har ångerrätt.
Idag finns det med i utskicket.
Kyrkan skickar inte brev
Med anledning av att privata företag skickar ut erbjudanden om gravvård har Svenska Kyrkan i Helsingborg på sin hemsida förtydligat att kyrkogårdsförvaltningen inte skickar liknande brev om gravskötseltjänster.
– Alla gravrättsinnehavare är ansvariga för gravens säkerhet och för dess skötsel, det vill säga att den hålls i ett vårdat och värdigt skick. Skötseln kan man välja att utföra själv eller köpa tjänster från kyrkogårdsförvaltningen eller från andra aktörer, säger Victoria Bertland, fastighets- och kyrkogårdschef.
SVT har förgäves sökt Gravskötsel & Omvårdnad för ett bemötande.