På onsdag träder både arbetsgivaren Sveriges Hamnars lockout och Hamnarbetarförbundets totalstrejk i kraft. Under måndagen kallade medlarna till sig parterna i konflikten igen. Det är för stunden oklart vad det ger.
En stor del av Sveriges fruktimport går via Helsingborgs hamn. Men om strejken träder i kraft ska det inte vara några problem att förse butikerna med bananer.
– En strejk innebär ju inte att vi inte kan plocka ut någon frukt alls från hamnen. Det vi har fått höra är att vi ska kunna plocka ut 80-90 procent av våra containrar även på onsdag och framåt. Men det kan ändras från dag till dag, säger Jens Falkvall, vd på Banankompaniet.
All lossning av fruktbåtar i Helsingborgs hamn har inte stoppats. De stuvare som är anslutna till LO-förbundet Transport arbetar som vanligt. De utgör ungefär en tredjedel av hamnarbetarna. Däremot går arbetet långsammare och fartygen riskerar att få köa i väntan på lossning eller lastning.
Inte bra för miljön
Men blir konflikten långdragen skulle det kunna bli aktuellt att använda sig av alternativa transportsätt för importen, exempelvis via lastbilar.
– Då får vi hämta bananer nere från Europa, men det vill vi undvika. Dels kostar det pengar och det är inte lika bra för miljön, säger Jens Falkvall.
Just nu är det högsäsong för bananer och det är även normalt svårt att få tag på extra volymer.
– Men skulle vårt egna lager ta slut har vi systerbolag i Tyskland som också har frukt. Eventuellt kan vi köpa av dem. Sedan kan vi också vända oss till och konkurrenter och systerbolag även i Sverige för bananer, säger Jens Falkvall.
Minskar med 40 procent
Hamnbolagets vd Bart Steijaert har tidigare sagt till SVT Nyheter Helsingborg att konsekvensen av konflikten på lång sikt kan bli allvarliga för hamnen.
– Kapaciteten kan komma att gå ner med cirka 40 procent, säger han.