75 personer har precis mönstrat på den 24 500 hästkrafter starka isbrytaren. I två månader ska fartyget befinna sig på forskningsuppdrag kring Arktis, och bakgrunden till att Helsingborg blir avreseort har sina anledningar.
I klippet ser du Oden operera som isbtytare.
– Vi har ofta använt Helsingborg i våra förberedelser. Logistikmässigt är det smidigt. Plus att vi här är nära flera av de företag vi samarbetar med, säger Erik Andersson som är befälhavare på Oden.
Karantän inför avfärd
Innan avresa har hela besättningen bytts ut. Erik Andersson och hans besättningskollegor har klivit av och expeditionspersonalen har klivit på.
De senaste tio dagarna har 75 personer, där ibland bland annat besättning, forskningspersonal, helikopterbesättning och sjukvårdspersonal, har suttit i karantän för att undvika smittspridning ombord.
Fakta om Oden
Längd: 107,75 m
Bredd: 31,20 m
Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988
Hemmahamn: Norrköping
Maximalt antal personer ombord: 86
Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
Djupgående: 7,0–8,5 m
Deplacement: 11 000–13 000 ton
Ägare: Sjöfartsverket
Fart i öppet vatten: 16 knop
Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop
Dieselolja: 4 370 m3
Smörjolja: 100 m3
Färskvatten: 310 m3
Ballastvatten: 3 650 m3
Färskvattengenerator: 20 m3/dag
Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)
Källa: Sjöfartsverket