SVT Nyheter har tidigare rapporterat om de långa väntetiderna och ökade kostnaderna för att frakta varor från exempelvis Kina. Nu har de logistiska störningarna blivit ännu värre.
– Man inväntar containers som inte kommer hit, då kan man inte heller exportera eftersom containrarna står fast någon annanstans, säger Fredrik Hermansson som arbetar med logistik av containrar.
Det här kan påverka julhandeln.
– Det gäller för handeln att vara ute i väldigt god tid med sina beställningar, säger Fredrik Hermansson.
Tillfälliga nedstängningar
Ett tydligt exempel är nedstängningen av världens tredje största containerhamn, Ningbo-Zhoushan, i östra Kina. Efter ett covidfall stängdes hamnen delvis ned och påverkade de globala containerflödena.
– Man stängde ner terminalen ett par dagar och det innebar att övriga världen fick svårt att exportera för man inväntade inkommande container från Kina, säger Fredrik Hermansson.
Påverkar industrin
Störningarna i den globala containersjöfarten har påverkat den svenska industrin och företagandet. Exempelvis har Volvo Cars meddelat att de tillfälligt stoppar produktionen till följd av brist på halvledare.
– Alla förseningar kan påverka vissa varuslag som vi nu ser exempel på, säger Fredrik Hermansson.
Det råder däremot ingen brist på antalet containrar i världen.
– Rent fysiskt är det ingen brist på containers men med tanke på att fartygen blir liggandes en fjärdedel länge tid i hamnarna innan de blir lastade då blir det förseningar, säger Fredrik Hermansson.
I klippet ovan kan du höra hur sommarmöbler och julklappar hänger ihop.